مراحل رشد مو

شناخت و درک چرخه و مراحل رشد مو می‌تواند برای فهمیدن و مقابله با بسیاری از مشکلات مویی مفید باشد. همانطور که گفته شد، مو از فولیکول یا ریشه در زیر پوست سر رشد می‌کند و توسط رگ‌های خونی در پایه فولیکول تغذیه می‌شود که به آن غذای مورد نیاز برای رشد می‌دهد. هر مو در طول چرخه رشد، که شامل چهار مرحله آناژن، کاتاژن، تلوژن و اگزوژن است، می‌تواند در هر زمان معین در مرحله متفاوتی از چرخه رشد باشد.

مراحل رشد مو در هر انسان به شرح زیر است:

گراف مراحل رشد مو :

۱- فاز رشد یا آناژن

دوره رشد مو است، در این مرحله سلول‌های پیاز مو به سرعت تقسیم شده و باعث رشد موهای جدید می‌شوند. طول این مرحله به حداکثر طول موی هر فرد بستگی دارد که بین افراد به دلیل ژنتیک، سن، سلامت و بسیاری عوامل دیگر متفاوت است. به طور معمول، مرحله رشد فولیکول مو ۳ تا ۷ سال طول می‌کشد و طول موهای انسان را تعیین می‌کند. طول کامل موها می‌تواند تا ۱۰۰ سانتیمتر باشد. فاز آناژن حدود ۹۰ درصد (۱۰۰۰ روز یا بیشتر) از چرخه رشد را تشکیل می‌دهد.

۲- فاز انتقال یا کاتاژن:

این مرحله انتقالی بعد از فاز آناژن است که حدود یک تا دو هفته طول می‌کشد. فولیکول‌های مو خود را برای مرحله استراحت آماده می‌کنند. در مرحله کاتاژن، رشد مو متوقف می‌شود و فولیکول مو بعد از انقباض از جریان خون جدا می‌شود.

۳- فاز استراحت یا ریزش یا تلوژن:

این مرحله زمان استراحت فولیکول‌های مو است که حدود سه تا چهار ماه طول می‌کشد. همواره حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موها در این مرحله قرار دارند. در پایان این مرحله، در حالی که موهای قدیمی در حال استراحت هستند، یک موی جدید مرحله رشد را آغاز می‌کند. در طول مرحله کاتاژن و تلوژن چرخه رشد مو، با اینکه موها در دوره ریزش و استراحت هستند، هیچ نقطه طاسی در سر ایجاد نمی‌شود زیرا موها به طور تصادفی از روی پوست سر می‌ریزند.

۴- فاز موی جدید یا اگزوژن:

این مرحله رشد مو بخشی از مرحله استراحت است که در آن موهای قدیمی می‌ریزند و موهای جدید به رشد خود ادامه می‌دهند. فاز اگزوژن مرحله نهایی چرخه رشد مو است، زمانی که تارهای مو از فولیکول‌های خود آزاد می‌شوند و می‌ریزند. در حالی که موها ممکن است در هر مرحله از چرخه رشد مو ریخته شوند، اکثر ریزش‌ها در مرحله اگزوژن رخ می‌دهند.

ریزش مو، نازک شدن مو و مشکلات رشد مو زمانی اتفاق می‌افتد که مراحل رشد مو قطع یا مختل شود؛ این ممکن است در اثر شرایطی مانند عوامل تغذیه‌ای و پزشکی، بیماری یا استرس ایجاد شود. به عنوان مثال، ریزش مو بعد از رژیم لاغری یا استرس حدود ۶ هفته بعد ممکن است رخ دهد. این به این دلیل است که مرحله رشد (آناژن) کوتاه شده و موها همزمان وارد مرحله ریزش (تلوژن) می‌شوند.

البته با گذشت زمان و افزایش سن، طول مرحله آناژن کاهش می‌یابد. بنابراین، موها ممکن است پس از هر چرخه ضعیف‌تر و نازک‌تر شوند. به همین دلیل، مهم است که مطمئن شوید رژیم غذایی شما سرشار از مواد مغذی خاصی است تا رشد موی سالم را حفظ کنید. ریزش روزانه حدود ۵۰ تا ۱۵۰ تار مو کاملاً طبیعی محسوب می‌شود و ناشی از روند مناسب چرخه رشد مو می‌باشد.

By تیم بهکاشت

بیش از 17 سال است که با افتخار در کنارتان هستیم و توانسته ایم با عنایت خداوند متعال و همراهی و اعتماد شما عزیزان ، زیبایی را به بیش از 5000 ایرانی و غیر ایرانی(توریست سلامت) هدیه بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + پنج =